Mer om yrket

Social kompetens – en avgörande faktor

Social kompetens – en avgörande faktor

Revision handlar om samarbete och kommunikation. Social kompetens är en viktig egenskap – både i teamet och i mötet med kunden.

För att kunna identifiera risker och bidra med värdefulla insikter behöver du kunna samarbeta effektivt och bygga förtroendefulla relationer. Genom att förstå kundens behov och kollegornas perspektiv lägger revisorn grunden för framgångsrika uppdrag.

– Man måste kunna ställa frågor, man måste ha någon att gå till och bolla saker med, och när man börjar bli lite mer senior så har man ju juniorer att ta hand om och lära upp, säger Anita, som är auktoriserad revisor.

Social kompetens – i kombination med samarbetsförmåga – är en nyckel till att både trivas och utvecklas i rollen, i dag och i framtidens revisionsbransch.

– Yrkesrollen utvecklas i takt med tekniken – analys, riskhantering och rådgivning blir allt viktigare i framtiden, säger Gustav, som är auktoriserad revisor.

“Man måste kunna ställa frågor, man måste ha någon att gå till och bolla saker med, och när man börjar bli lite mer senior så har man ju juniorer att ta hand om och lära upp."

Anita
Auktoriserad revisor

Om FAR

Denna kampanjsida är en del av FAR:s satsning för att attrahera fler till revisorsyrket. Behovet av revisorer ökar, liksom behovet av att uppdatera bilden av yrket. FAR är branschorganisationen för revision, redovisning och rådgivning, med ca 5000 medlemmar och 1000 medlemsföretag. Vi arbetar proaktivt för att driva branschens utveckling. Läs mer om FAR här.
Postadress: Box 6417, 113 82 Fleminggatan 7, Stockholm